Formex

Formex

Är du inredningsintresserad? Då har du med stor sannolikhet hört talas om Formex, Nordens största fackmässa för inredningsbranschen. Mässan, som startades 1960, går av stapeln två gånger per år i januari och augusti. På en 33 000 kvadratmeter stor yta presenterar utställarna inredningsdetaljer, hemtextilier, möbler och presentartiklar. Formex besöks av yrkesgrupper som journalister, inredare, inköpare, designers, stylister och arkitekter. Mässan håller till i Älvsjö i Stockholmsmässans lokaler, ungefär en mil söder om Stockholms centrala delar. För att komma in på mässan behöver du en entrébiljett eller en inbjudan från en utställare. Här kan du lära dig mer om mässan och den smarta marknadsföring som ligger bakom eventet.

Formex – allt inom inredningsbranschen

Vilka är det som ställer ut på Formex? Mässan är uppdelad efter produktområde. Till exempel har köksföremål, barnprodukter och trädgårdsobjekt egna avgränsade områden. En del av mässan som brukar få mycket uppmärksamhet är den del som kallas för Young Designers. Här presenteras produkter av utvalda unga designers. Det är en plattform som låter designers som ännu inte är etablerade att nå ut och produkterna som visas får inte produceras av ett etablerat företag. En formgivare kan delta i Young Designers max tre gånger, varje gång med olika produktkategorier. För den som kommit lite längre i sin etablering finns ett område som heter Next Step i nära anslutning till Young Designers.

På Formex presenteras ny design

Formex delar ut en rad priser. De går under namnen Formidable, Nova och Young Designers. Formidable är ett pris i två delar: juryns val och folkets pris. Varje år väljer en jury ut 12 produkter som presenteras på mässan, en av dem koras till vinnare av juryn. Även de som besöker mässan samt dess hemsida får rösta fram sin favorit. Nova är ett pris som går till en ung Nordisk formgivare. Priset är prestigefyllt och består bland annat av en aktivitet till ett värde av 50 000 kronor. I tävlingen Young Designers är priset att få ställa ut i avdelningen med samma namn.

Effektiv reklamföring via sociala medier

Formex har en mycket stor genomslagskraft. Ungefär 800 medierepresentanter besöker mässan vid varje tillfälle. För vanliga mediekonsumenter ligger mycket av lockelsen i det visuella. Det ligger naturligtvis mycket arbete bakom utställarnas montrar, mässans egna montrar är dock minst lika spektakulära. Vid varje tillfälle satsar man på att presentera ett nytt tema. Exempel på teman som tolkats på mässan är Nordic Space, Nordic Kicks och Nordic Neat. Publiken på mässan kommer för att inspireras av de senaste trenderna och göra inköp. Under de dagar som mässan pågår kan de cirka 23 000 besökarna även ta del av en rad föreläsningar och olika workshops.

Man skulle kunna tro att Formex enbart intresserar branschfolk, men faktum är att mässan når betydligt fler än så. Tack vare ett nära samarbete med inredningsbloggare och så kallade ”influencers” når man även inredningsintresserade personer landet över. Liksom modehusen har man förstått värdet i att ge bloggare pressackrediteringar. På så sätt når mässan och dess utställare en betydligt större publik och människors medvetande långt utanför inredningsbranschens gränser. Producenter med spektakulära montrar når ut till en stor målgrupp såväl via sociala medier som traditionella medier.

Lönar det sig att delta på Formex?

För den som deltar på Formex eller en annan mässa är det viktigt att lägga upp en plan för utvärdering. Hur mycket det kostar att delta på en mässa beror på en rad faktorer som monterns storlek och utförande. En mässa som Formex är i många fall ett ovärderligt tillfälle att träffa kunder och skapa kontakter. Här finns alla på samma plats och som producent behöver man inte resa land och rike runt för olika möten. Det finns olika utvärderingsmodeller som kan användas för att räkna ut avkastningen på en investering. Dessa låter utställare följa upp sitt mässdeltagande och se om deltagandet lönade sig. Branschorganisationen Fairlinks utvärderingsmodell är ett exempel på ett sådant gratisverktyg.